Selasa, 8 Mac 2011

NYONYA

Hari ni gua singgah ke kedai runcit cina sebelah kedai runcit india. Petang tadi gua masuk jap kedai runcit India tu nak beli bola tennis. "Main roundres ha?" tanya ane tu. " Ha'ah, u pun ada main jugak"? jawab gua sambil melontarkan soklan. " Doloo kicik-kicik saya ada main juga". jawabnya. Gua pun tinggalkan 80sen yang selebihnya Diah yang bayar. RM2.80sen semuanya.

Malam ni gua makan kedai kayu yang gua lepak ngan dak kelas petang tadi. Gua tak makan. Minum kopi tarik je. Kaw cam lancaw. Tengok sorang kawan kelas gua makan nasi goreng tomyam buat gua teringin. Makan malam tadi gua melempiaskan nafsu teringin gua untuk makan nasi tu. Memang sedap. Lepas dah makan dan mengurangkan tempoh sisa hidup gua dengan menghisap asap maut, gua menuju ke kedai runcit cina tu yang jarang sekali gua singgah. Kedai runcit india tu mengatasi populariti.

Gua nak bayar duit keropok buatan Kelantan tapi nyonya tu suh tunggu kejap. Ingat nak habiskan urusan jual beli dengan Idham. Kemudian dia capai jugak gua punya RM2. Masa gua nak ambik baki 40sen dia suh kejap lagi. Tiba-tiba dia letak newspaper atas meja sambil tunjuk muka seseorang. Gua hanya nampak gamba orang dengan tulisan mandarin. Nyonya tu diam. Mungkin dia nampak muka gua macam pakwe Cina hensem dia muda-muda dulu. Gua dengan Idham hanya terpaku melihat newspaper tu. Mata kami terdiam. Akhirnya Nyonya tu menerangkan kepada kami alkisah dalam newspaper tu. " Dloo dia ni gemok! Skang haa dia jumpa doktor ni dia sudah kurus. Dia Melayu maa!" terang nyonya tu satu-satu kepada kami. " Dia masukkan ni bende dalam perot dengan air garam, nanti lagi satu tahun dia bukak sudah boleh potong berat badan. Ni laki May tahun lepas dia taruk sikalang dia bukak sudah hilang 40kg woah!" terang Nyonya tu lagi. Gua hanya boleh mengangguk. Gua cuba carik alasan supaya Nyonya tu berhenti. " Lu tengok sikalang dia sudah kurus. Dloo dia 135 kg. Sikalang sudah kurus, manyak ensem," nyonya tu berusaha menyakinkan gua. " Okeylah auntie, nanti gua cuba. Terima kasih." tutup gua dalam perbualan tu. Lepas tu gua ngan Idham pun beredar dari kedai tu. Jauh sikit dari kedai tu kitorang gelak lekek-lekek. Gua janji nak post hal ni dalam blog. Gua tunaikan janji.

*Nyonya! Terima kasih concern kat gua.

2 ulasan: