Rabu, 8 September 2010

ANDAI INI SYAWAL YANG TERAKHIR

lupakan tajuk di atas tu! saja je nak tangkap leleh...haha
masuk hari raya tahun ini genaplah aku dah beraya selama 19 tahun tak kira masa sembilan bulan dalam perot mak aku. tiap-tiap bila raya mesti hati kene gembira walaupon kekadang tak berapa happy sebab jari jemari lecur terkena mercun naga. tak sah kalau main mercun naga kalau jari tak melecur, maklumlah masing-masing nak menampakkan keberanian. bukak balut mercun tu pastu bakar bila dah tinggal hujung-hujung konek sumbu tu baru dilemparkan ke udara. sape yang meletup kat atas tu dah dikira hebat waktu tu. tapi lagi hebat kalau masa mercun tu meletup kita masih pegang lagi sebab tak sempat nak baling. lepas tu habis melecur nak makan sambal tumis sotong pun payah.

bila raya menjelma je mesti ingat kat ahli-ahli keluarga yang dah tiada. semakin aku membesar semakin sedikit tangan yang harus aku salam di pagi raya. rindu juga nak bersalam dengan nenek sambil mendapat kucupan di dahi. kali terakhir masa form 1 waktu tu aku yang kucup dahi nenek selepas bersalam dengan tangan lemahnya kerana waktu tu dia terlantar sakit. tak lama lepas tu dia pun mengadap seruan Illahi. kemudian nenek aku yang lagi satu pulak meninggal. boleh dikatakan otai-otai dalam keluarga aku semuanya dah blackout. lepas sorang-sorang pergi. manalah tahu lepas ni aku pulak. ajal maut kan di tangan tuhan. tahun ni juga abang sedara aku akan beraya pertama kali tanpa bapa kerana bapanya (endek) baru sahaja meninggal. aku harap dia tabah. rasa bersyukur sangat aku masih mempunyai kedua ibu bapa. kepada monyang, nenek2, mama(maklong), endek dan semua yang telah meninggal dunia dalam famly nie, abang/ aan/ owang/ farhan hanya mampu menyedekahkan al fatihah buat kalian dan harap kita dapat berjumpa lagi di dunia yang lain.

di kesempatan ini aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA maaf zahir dan batin kalau ada terlanjur perkataaan dan perbuatan especially buat ibu bapa tercinta, adek beradek, sedara-mara, makcik2, pakcik2, jiran sebelah umah, mak jah, nekcu, makne, cik timah, nenek tipah, pak cik jenoi dan semua arr...minta maaf juga pada pak cik aris yang selalu bertenggek di tembok umah aku malam-malam sorang-sorang, dah rasa macam duduk kat umah elit ada guard walaupon hanya bersenjatakan mulut yang terkumat-kamit tak henti cakap sorang-sorang dan beruniformkan kain pelekat berbaju kemeja pink. tiap2 hari itu je baju yang dia pakai. maafkan saya ye pakcik aris selamat hari raya buat anda juga. lastly but not least untuk kekawan sume dari sekolah tadika masjid jamek, sekolah rendah keb. jln. raja muda, sekolah men. keb. st. john dan sampailah ke universiti UiTM Puncak Perdana terutama budak2 F.A.C.T dan juga membe2 di kawasan kejiranan ni. selamat raya buat anda semua dan Maaf Zahir dan Batin!!! tahun nie kita bukak buku baru lah yea....klu nak beli boleh beli kat kedai pak mat yang bapak dia nama hanapiah tu. ayah ngan ibu pun sama lah kita buka buku baru lagipon buku cek tu dah nak habis kene beli buku baru...hehe

p/s: rindu raya time tahun 90an

2 ulasan: