Sabtu, 25 Disember 2010

Pejabat Pos

Hari ini merupakan hari Sabtu. Hari cuti am. Tapi bila berada di sekitar Chow Kit atau kota raya kita akan berasa seolah-seolah kita di negara luar. world sungguh! banyaknya orang indon, ramai nye orang bangla tak terkecuali kulit hitam. Di waktu-waktu begini remaja berpeleseran di mall-mall berhampiran, waktu-waktu cuti camnie lah nak bersosisal tapi kekadang sial yang lebih. "dye pilih klcc doe, dye tak pilih kau." dapat comolot je terus senyap dekat depan warga-warga kotaraya disaksikan abang bond trafik 50 meter di belakang. "wei dye boh racun doe, jgn kiss." "Dah macam kat hollywood syial!". Bila tegur cakap suka jaga tepi kain orang, kubur lain-lain lah ustaz. tapi kalau kau mati nanti kau sendiri tanam mayat kau ke?
tapi sebagai insan yang berdedikasi dan integriti walaupun gua tak clear maksud integriti, hari ini sedangkan remaja lain bersosial gua terpaksa ke pejabat pos bukan untuk berenang tapi untuk mengambil duit kwsp atuk sedara gua. Gua bukan apa, orang tua nie kenelah tolong sebagai cucu prihatin, lagipun untung gua, bila teman dia pegi amek, konfom ada huloq-huloq dan setiap kali dapat duit atuk ni yang memang dari dulu tak kahwin-kahwin akan menggagihkan sedikit sumbangan pada kami cucu-cucu kesayangan dia. Disebabkan gua buat keje lebih escort dia, gua akan dapat lebih.

Sesudah mencarik parkir yang sangat susah, memang ingat nak merempit je tapi atuk sedara gua ni gerun naik motor dari dulu lagi bukan sebab gua mat rempit. Sampai di pintu kaca gua tolak dengan penuh perasaan. Walaupun di dalamnya ramai, tapi ada juga rezeki kami untuk mengalaskan punggung di kerusi kusyen merah yang ada. seblum tu cam biasa kene amek nombor. Kertas nombor yang kekadang tak keluar-keluar sebab salah picit button menunjukkan nombor 905 tapi di skrin berteknologi tinggi baru saja menjengah no 882. Sabar tu separuh dari iman. gua kembali mengambil tempat duduk, yang dari awal lagi gua dah suruh atuk gua jaga jangan bagi sesape dudok. Seperti orang yang tabah imannya, gua menunggu. Rugi gua tak bawak kolektion zine yang ada kat umah, kan best kalau ada MUSTIKA, patutnya gua beli Harian Metro tadi. Macam-macam bahan bacaan berlegar di ruang kotak fikiran. Dengan mata yang dikurniakan, gua menggunakan sepenuhnya. Bila bosan-bosan dan berada di dalam tempat yang ramai, paling gua benci bila orang asyik pandang-pandang muka gua, tahulah muka gua cam pelakon terkenal tapi takyah menampakkan sangat. Carik gadoh betul! Tapi gua maintain walaupun gua tahu orang usha gua sebab gua ni hodoh,gemok tapi gua dah bese. Kesian tengok Pak Daud yang baru mengerjakan haji tersengguk-sengguk menanti giliran. Sofea yang cantik gebu pulak terpaksa berdiri, gua cuba jadi gentleman nak bagi seat tapi bila pikir balik, tak berbaloi. Itulah bahan bacaan gua buat masa ni, hanya membaca mimik muka penanti-penanti dan buat andaian memandai. Gua jengahkan pandangan ke luar pejabat pos melalui dinding gelas. Gua ternampak Abang Li bekas pesara tentera sedang berjalan bersama seorang perempuan. gua ingat dia Kak Limah, isteri abang Li. Setahu gua, Kak Limah sedang sarat bunting anak mereka tapi kenapa perempuan tu langsing?soal bicara sifat jah gua. Bila belek-belek balik mata gua dan gua yakin gua masih muda,sihat dan belum rabun tua, gua pasti itu bukan Kak Limah tapi Melah janda. Melah ialah seorang janda anak dua, badannya langsing, nasi lemaknya mahal, mukanya seperti kulit oren seolah-olah dia makan jamu dari kecik. Ini kisah hangat ni, dan kalaulah nampak dek Mak Timah penjual nasi lemak dan part time wartawan sampingan memang dah dicanangnya satu kampung, sialp-silap meroyan Limah bunting kat rumah. Mak Timah ni lebey effisien dari berita kat RTM, dia juga adalah WiFI bagi penduduk kampung. Segala maklumat hal ehwal semasa klik je kat dia mesti dia tahu. Silap-silap pos laju pun tak selaju dia. sudah-sudah lah gua nak amek tahu pasal orang lain, tiba-tiba tedengar suara ayu kakak komputer "905"! sebanyak dua kali. Gua dan atuk bangit dan meluru ke kakak pakai tudung yang selalu tu, dan "kak, cam bese nak kluar duit."kata gua kat dia.

5 ulasan:

  1. separa fiksyen.

    pandailah, kau nak dapat duit lebih.

    BalasPadam
  2. ad yg betul ad yg ak tokok tambah. haha

    nak hidup maa!

    BalasPadam
  3. hamboi... x agak2 nooooo... bak belanja sikit!

    BalasPadam
  4. tak baik fitnah, melah tu jiran kak limah ngan abg li kan? kak limah suruh abg li teman melah ke pos.

    BalasPadam
  5. yana: bluwex
    diah: ak x tipu, ak nmpk ngan mata kepala ak sendiri dorang pegang tgn

    BalasPadam