Ahad, 30 Januari 2011

W@cana Identiti

"tips paling senang untuk kita pasarkan filem kita di luar ialah buat filem yang boleh relate dengan mereka". Inilah kata-kata dari seorang pengarah yang sangat "hebat" dalam dunia perfilemaan. Memang aku kagum dengan kehebatannya menghasilkan filem yang melangkaui filem-filem tempatan lain dari faktor teknologi dan sinematografi tapi takkan kita mahu sogokkan dunia luar dengan filem-filem yang bukan beridentitikan Malaysia. Kalau kita mahu buat filem yang seakan-akan atau sekaitan dengan mereka sedangkan mereka telah disuap dengan banyak lagi filem sedemikian dengan hasil mereka yang lebih baik, jadi dimana kelainan filem-filem Malaysia . Masalah identiti ini bukan di Malaysia sahaja yang bermasalah bahkan dimana jua di dunia ini. Malah Hollywood juga ada masalah ini namun mereka mempunyai kelebihan yang lebar dalam teknologi yang membolehkan filem mereka kelihatan hebat di layar. Jika kita ke Australia, filem Malaysia yang tunggalnya mereka ingat adalah KEMBARA SENIMAN JALANAN arahan Nasir Jani diterajui M. Nasir. Tapi itu puluh tahun lalu dan sekarang boleh dikatakan tiada lagi filem Malaysia yang setanding atau sebagus itu.

Identiti dalam filem di sini membawa makna landskap yang diletak dalam sesebuah filem. Dengan budayanya, pemikirannya, pergaulannya, persekitaran, kemasyarakatan dan pelbagai lagi yang menjadi kebiasaan di negara tersebut. Landskap dalam sesebuah filem amat penting untuk mencerminkan identiti sesebuah filem. "Bagaimana kita mahu membuat filem beridentitikan Malaysia sedangkan kita tidak membaca sastera-sastera serta novel-novel karya sasterawan negara." kata Wahab Hamzah. Kita lebih suka menelaah karya-karya agung Shakespeare daripada karya-karya Usman Awang, A Samad Said dan lain-lain. (seperti kelas hari Isnin aku) Pengarah membuat filem daripada apa yang ditontonnya. Tidak mustahil jika terlalu banyak terpengaruh dengan filem-filem luar akan membuatkan pengarah mengeluarkan filem yang seakan-akan filem luar. Kuch-Kuch Hota Hey ada dalam versi filem Melayu. Cuba anda cari. Pengarah dia selalu juga buat filem-filem yang sama seperti filem lain seolah-olah adaptasi cuma tukar je watak dan nama kemudian letakkan sepenuhnya itu adalah idea asal.

Kalau aku nak cakap banyak pun aku bukan orang industri. Tak pernah buat filem pun. Tapi sahaja je nak luahkan perasaan dan bosan-bosan dudok rumah ini, menulis jadi hobi. Identiti Malaysia bagaimana? Melayu ke, Cina ke India ke Sabah Sarawak ke atau orang pribumi ke? Fikir-fikirkanlah. YANG PENTING NANTI KELUAR BUAT FILEM!!!!

6 ulasan:

  1. selagi boleh tggu. haha
    camnilah kawan. support ak aw. hahaha

    BalasPadam
  2. woi.
    plagiarisme! ni topik yg blog aku dah bincangkan! blueekk...

    haha..
    tapi point kau lagi strong ah. kehkeh.

    BalasPadam
  3. kesamaan yg tidak disengajakan. lain pendapat dari lain org. :)

    BalasPadam
  4. teman dah bincang dengan kamu kat kedai Mamak area PAS tu. teman sokong kamu sebolehnya. yeayy!

    BalasPadam