Jumaat, 25 Februari 2011

Telemovie Clishe (MAP)

Watak-watak
Pian
Idham
Dzia
Aima
Mandy

HAri ini mereka berlima bercadang mahu ke MAP di Solaris untuk melihat tayangan-tayangan filem pendek dan sebagai pelajar filem yang menuju ke arah prolifik kegiatan ini amat perlu. Tapi yang membingungkan Pian selalunya dia mengambil kakak sedaranya pulang dari kerja dia selalunya akan lalu di Solaris Soho KL dan dia yakin tempatnya disitu tetapi bila diteliti rupanya MAP tu kat Solaris Dutamas. AHH! Sudah! KAt mana pulak tu? Dengan pengalaman mengambil kajian tempatan sebagai salah satu subjek pelajaran sekolah rendah masing-masing mulalah mengoggle map.

(sebelum itu) "Wei kita akan pergi ke MAP tu pukul 6.45," pesan Pian kepada rakan-rakannya.

pukul 6.45 petang Pian dengan Idham terpacak dah dekat depan pintu. Selang beberapa minit kemudian datang pulak Aima dengan Dzia. Tinggal seorang saja lagi yang belum sampai. Orang itu adalah Mandy. KEempat-empat tadi pun tunggulah punya tunggu tanpa sedar diri yang mereka tu Melayu, lupa kepada konsep JAnji Melayu. Walaupun Mandy nama seperti omputih dia sedar yang dirinya Melayu dan konsep janji Melayu tu memang dia pegang. Setengah jam lepas tu baru Mandy sampai dan mereka bertolak. Pian merendahkan keegoan dia dengan menyuruh Mandy bawak kereta.

Alhamdulillah, perjalanan mereka dirahmati dan diberkati Allah. Walaupun takut-takut untuk mengambil simpang dan ada dua tiga kali terpaksa buat U-turn akhirnya mereka sampai kesana. " Fuhh, naseb baik sampai, aku dari tadi asek main point je jalan pakai suh masuk je," bisik Pian dalam hati.

Sedikit masalah timbul apabila tempat yang mereka parking dengan tempat MAP tu tak sama. Ianya bertentangan.

" Do u know where is Solaris? we want to go to Map" tanya Mandy kepada seorang pekerja restoran negro di situ.
" Eh, muka dia cam Akon, ahh tetibe blank kepala otak aku ni lagu Akon pe." bisik Pian lagi.

Negro tadi hanya cakap yang Pian sendiri tak dengar. Dia hanya berurusan dengan Mandy. Negro tadi suruh Mandy tanya manager dia yang kemungkinan meletakkan semangat raggae sebagai pedoman hidup sebab dia pakai topi bob marley. Secara tiba-tiba terpancul dari mulut Pian, " Smack that I want to flow....smack that u give some more...." sambil mengoyang-ngoyangkan kepala botak dan tobek kat belakang dia. Idham, Dzia tergelak-gelak sementara Aima bergelak berkinja-kinja dan Mandy serius bertanyakan arah.

Selepas mendapat arah mereka pun meneruskan perjalanan. Memang payah rupanya mahu ke sana. Terpaksa menyelusuri basement bangunan dan meredah bangunan tak siap. Walaupun perit jerih keringat akhirnya mereka sampai dan ketika itu tayangan telah bermula. Naseb mereka baik, kerana mereka orang yang ada-ada dalam industri filem, mereka telah disediakan tempat duduk v.i.p yang dekat dengan skrin. Setelah beberapa filem pendek ditayangkan, majlis berehat sebentar. Mereka pun keluar untuk meneguk air kopi mahal dan ada yang ke tandas. Pian sedikit terkejut semasa keluar dari bilik air sebab tetiba ada dua perempuan mengilai ketawa dan rupanya baru dia perasan mereka tu Dzia dan Aima.

Selepas selesai mereka kembali semula ke dalam bilik tayangan. Dalam perjalanan tadi Idham ada menyebut beberapa nama-nama yang popular kepada Pian. Tapi Pian hanya mengangguk saja sebab bukannya dia kenal rapat sangat. " Wei Pian tu ang taw sapa? Tu lah Fungus, kalau Aima nampak mesti dia suka." antara contoh dari Idham. Sebenarnya banyak lagi nama Idham sebut tetapi Pian dah lupa. Mereka pun menyambung usaha untuk menjadi prolifik dengan melihat baki filem-filem pendek.

Hampir pukul 11 malam majlis pun berakhir dan semuanya mahu bersurai. Semasa di luar Idham mengatakan sesuatu kepada Aima. " Wei Aima, ang tengok tu, Fungus wei." " Ha'ah, ha'ah, jawabnya teruja sambil terkinja-kinja. Aima memang minat sangat kat Fungus tapi bagi Pian dia tak kisah sebab dia tak kenal pun. Kalau kenal pun mereka mungkin rakan sepermainan dulu. Pian sedikit risau dengan keblushingan Aima takut-takut tetibe dia pitam. Memang obvious nampak perubahan muka pada wajah Aima yang betul-betul teruja. Nasib baik dia kenal lagi diri dan rakan-rakan dia siapa. Kemudian Aima membeli buku dan di sign sendiri oleh penulisnya Amir Muhammad yang merupakan kenalan lama kepada Pian.

Masalah sekali lagi timbul apabila mahu pulang semula ke parking kereta. Jam telah masuk pukul 11 lebey malam. Semasa mereka menuju ke satu bangunan ini untuk turun ke bawah melalui eskalator, di depan sekali adalah Mandy diikuti Dzia, Aima, Pian dan Idham. secara tiba-tiba lampu di bangunan itu tertutup dengan sendirinya. Ketika itu dapat dilihat masing-masing pernah mewakili rumah sukan sekolah masing-masing dalam acara lumba lari kecuali Pian yang hanya ambil acara lontar peluru di sekolah dulu. Ketakutan nampak di wajah mereka. Setelah itu mereka jumpa dengan pakgad yang mulanya menakutkan Pian sebab kaki dia tak cecah lantai walaupun Pian tak cuba melihat dari kangkangnya. Rupanya pakgad tu duduk di atas tombok sambil kakinya terjuntai. Dia yang bagi arah kemana harus mereka tuju dan masuk semula ke dalam basement.

Di basement susana nya terang benderang tapi tak ada orang hanya mereka berlima. Cuma kekadang ada seorang lelaki yang mungkin asal dari Terengganu berbasikal mengelilingi basement, mungkin dia sedang menjalani latihan menjelang Jelajah Malaysia. Masalah sekali lagi timbul sebab bila dah ada kat basement mereka tak tahu pulak bagaimana mahu ke atas.

" wei kita kena keluar dari sini," dialog ini diulang banyak kali oleh mereka dan pemilik asal dialog ini pun Pian tak tahu.

Mereka terjumpa lif dan muka masing-masing konfiden melalu lif ni mereka akan terus ke parkir kereta. Lif tu agak menakutkan. Semasa baru bukak, lampu lif tu berkelip-kelip dan Pian ada mempunyai fobia berada di tempat sempit. Seboleh-bolehnya lepas saja pintu lif terbuka dia mahu keluar terus. bila sampai di tingkat yang mereka mahu, pintu buka sahaja Pian terus mahu meluru keluar dari lif. " AHHHHHHHHHHH!" Semuanya terkejut. Seekor lembaga putih berambut panjang sedang menunggu di depan pintu lif. Opp, stop. Pian cuba bergurau dengan pembaca semua. Sebenarnya tingkat itu belum siap dan keadaannya sangat gelap, di depan pintu itu hanya ada papan kayu menghalang jalan dan tergantung seluar jeans di atasnya. Situasi ketika itu memang menakutkan, dan Pian pun goyang sebenarnya. mereka pun terus tekan lif dan turun semula ke basement. Masing-masing memang betul-terkejut dengan peristiwa tadi. " Cilaka punya Amir Muhd takde tempat lain ke nak buat," rungut Pian dalam hati.

" Wei kita kena keluar dari tempat ini," dialog yang sama diulang.

Mereka pun teruskan berjalan sambil mengingat balik perkara-perkara atau benda-benda yang mereka boleh ingat semasa mereka datang tadi. Akhirnya mereka terjumpa lif dan Mandy menekan lif tersebut. Mandy sedikit berani daripada rakan-rakannya yang lain mungkin kerana umur dia yang lebih setahun dari yang lain menyebabkan semangat kepimpinan itu ada padanya. Sementara yang lain hanya tunggu jauh dari lif, takut-takut kalau lif terbukak ada benda lain yang muncul. Tapi semangat Mandy tak kukuh, hampir saja lif mahu terbukak bila rakan-rakan yang lain tak ada di sisi dia pun mula mengundur sambil lari-lari anak untuk lebih rapat dengan rakan-rakan kerana dia pun takut menanti apa yang bakal ditemuinya bila pintu terbukak. Alhamdulillah tak ada apa-apa yang keluar dari lif itu. Mereka pun masuk lif dan lif itu memang lif yang tepat dan mereka berjaya sampai ke parkir kereta.

Semasa dalam perjalanan ke kereta mereka sekali lagi terjumpa dengan Akon pekerja restoran negro tadi. Mereka saling bersapa-sapa sementara Pian menyanyikan lagu Smack that dan hanya perkataan itu sahaja diulang-ulang sebab tak hafal. Lastnya mereka pun pulang, sebelum sampai mereka singgah di restoran Rafi untuk mengalas perut sebelum tidur.

*kisah ni adalah dari perspektif Pian. Cerita ini diceritakan semula kepada penulis oleh Pian. Watak-watak di dalam ini adalah rekaan semata-mata tak ada kena mengena dengan sesiapa.

3 ulasan:

  1. aku dapat rasa berdasarkan cerita kau ni. pian mesti yang paling terjekut sekali ketika ada lif berpalang seluar jeans.

    BalasPadam
  2. cerita kamu ni make sense. haha
    semua yang dengar presentation akan bagi gred yang setimpal.

    BalasPadam
  3. mygoshhh panjang nyaaaa

    BalasPadam