Isnin, 10 Oktober 2011

Confession

Hai. Saya Muhammad Farhan bin Ramli ingin membuat confession. Oleh kerana saya Islam maka tidak perlulah saya pergi ke gereja berjumpa dengan Paderi untuk membuat confession. Kerana Allah lagi maha Pengampun dan Penyanyang. Saya nak buat confession tentang bagaimana saya merokok.

PERINGKAT AWAL
-mula-mula saya mahu mencuba. bak kata pepatah tak cuba tak tahu tak kenal tak cinta. Saya sebagai Melayu sejati mengenggam erat pepatah itu. Saya mencuba merokok melalui kawan sebaya atau yang atas baya. Saya mencubanya seperti kebanyakan remaja yang mencuba duduk di dalam bilik air berjam-jam sambil membawa handfon yang boleh memainkan video 3gp.

PERINGKAT KEDUA
-selepas mencuba dijadikan alasan untuk merokok, kemudian saya menghisap rokok sekadar mahu mencapap(cari+publisiti). Konon-konon nak menjadi dewasa cepat. Alangkah bangganya kalau saya menghisap rokok di kawasan terbuka dan dilihat kawan-kawan lain. "Gila arr!!! ko hisap rokok doe!". Time ni harapkan sponsorship rokok dari membe-membe.

PERINGKAT KETIGA
-merokok menjadi ketagih bukan lagi untuk menunjuk-nunjuk. tak kisahlah hisap rokok di dalam jamban asalkan mendapat. Awalnya tong-tong duit dengan kawan untuk membeli sekotak rokok yang pada ketika itu lebih murah. Berbagai-bagai percubaan jenis rokok dilakukan pada waktu ini. Makin teruk apabila tak pernah rasa cukup dengan jumlah batang yang diperolehi. Mula membeli sekotak rokok sendiri.

PERINGKAT KEEMPAT
-mendapat batuk yang amat sakit. kong kong bunyik dia, tapi takde kahak. Sejarah keluarga ada batuk kering membuatkan diri berasa amat takut. Ditambah dengan gamba-gamba mengerikan di kotak rokok. Paling menakutkan saya ialah gamba barah tekak kerana pada waktu itu, gamba inilah yang paling berkaitan dengan saya. Lagipun saya belum kahwin. Berhenti merokok walaupun sangat tidak selesa. Rasa diri macam orang bodoh penangannya.

PERINGKAT KELIMA
-berjaya berhenti selama dua tahun. tak sentuh dah rokok. Namun segalanya berubah di universiti. Dengan tekanan belajar dan berjauhan dengan keluarga mengembalikan semula saya kepada rokok. Kehidupan sendiri yang berjauhan dengan keluarga memberi ruang yang amat luas untuk saya merokok sesuka hati. Mula setia dengan sejenis rokok kerana ada rokok yang tidak sesuai. Tapi kalau dah sangap sangat kretek pun boleh. Merokok bukan lagi hobi tetapi kerjaya.

PERINGKAT TERKINI
-perokok tegar. hampir setiap masa mesti merokok. Namun ada certain-certain waktu saya tidak merokok. Kalau di rumah boleh saja tidak merokok dalam masa tidak lebih seminggu. Tapi tetap ketagihan merokok. Sebenarnya takut untuk berhenti merokok tiba-tiba takut kalau-kalau ginjal tidak berfungsi secara tiba-tiba. Pernah seorang kawan berhenti merokok secara tiba-tiba dia demam yang teruk sampai tak larat bangun seminggu masuk hospital. Kemudian kembali merokok. Mungkin saya akan berhenti tapi buat masa ni LEK LU SAP KO LU!

P/S : Jangan mula hisap rokok nanti menyesal. Rokok merosakkan kesihatan. Hanya perokok saja yang paling bagus memberi nasihat sebab hanya perokok saja yang mengalaminya dan memahaminya.

"Eh lupa, ada lagi satu nak confess. I'm still single and I'm live with my parents. So what!"

4 ulasan:

  1. wow! yg terakhir tu mmg hebat kot! confession terhebat dari seorang insan bernama Farhan Ramli! tabik spring kat ko, long! :)

    BalasPadam
  2. paan, jangan hampakan ibu. haha.

    "I'm still single and I'm live with my parents." macam dialog dalam movie apa ntah tapi ada zooey deschannel

    BalasPadam
  3. "I'm still single and I'm live with my parents. So what! I should find a job!" Wakakakaka

    BalasPadam