Jumaat, 4 Mac 2011

DRAMA DARJAH LIMA

Pian yang berbadan besar ni memang lah sangat tak betul perangainya. Dapat-dapat pulak jika dia bersama tiga rakan pengawasnya yang lain ditambah rakan-rakan laki sekelas yang lain. HAri ini merupakan hari jamuan kelas bagi kelas 5S. Kelas 5S merupakan kelas pertama di sekolah rendahnya yang motonya 'Usaha Tangga Kejayaan.' Dia masuk ke kelas ini bukan sebab dia pandai tetapi atas sebab dia pandai membuat muka comel sehingga cikgu ingat dia pandai. Seperti biasa bila sahaja ada jamuan, setiap orang akan menyumbang walaupun tak banyak tapi sikit-sikit tetap ada. Walaupun hanya menyumbangkan nama dalam kehadiran dalam jamuan kelas tersebut. Pian selalu sahaja menyusahkan maknya meminta untuk memasak sesuatu untuk dibawa ke kelas.

Sebelum mulanya jamuan, penuh satu meja makanan yang dibawa oleh semua. Klishenya seperti KFC dan selalunya KFC disponsor oleh rakan Pian yang digelar oleh Pian sebagai Kak Pah. Dalam sekelip mata, sebab Pian punya mata masuk habuk kejap kebil kejap kelip, makanan diselubung rakan-rakan termasuk Pian seperti seramaian lalat menghurung taik. Masa berlalu pantas dan jamuan pun seolah-olah akan berakhir. Lelaki hanya boleh diharap untuk makan tapi bila sampai part mengemas memang payah. Bukan apa sebab lelaki mempunyai ego dan menjaga komitmen sebagai seorang lelaki sejati. Kemas mengemas ni kerja pompuan.

Tapi kalau soal bab membuat sepah itu boleh diterima pakai. Mulanya hanya Pian dan dua tiga rakannya yang lain sahaja yang mula membuat kerja merapu. Habis dicampurnya lebihan-lebihan sos yang mak Pian bekalkan untuk dicicah dengan cucur udang tadi dengan sisa-sisa air berkarbonat botol besar. Dengan tetibe lebey ramai lagi budak-budak laki yang mula join kerja merapu tu hingga ada sampai yang minum air campuran Jamu Mak JAnda tu. Bukan itu sahaja, malah mereka turut menjadi macam monyet yang sedang menyepahkan segala sisa makanan yang ada diatas meja. Main baling-baling kulit kacang cap tangan, ada juga cap Ngan Yin.

Kerja-kerja monyet mereka tadi tidak disenangi oleh gadis-gadis kelas pandai yang bukan semuanya boleh bergurau. Gadis-gadis tu mula memarahi mereka terutama kepada Pian kerana dialah kepala kepada monyet-monyet yang lain. Tapi Pian hanya buat cool beruk dia. Nak dijadikan cerita ada seorang gadis ni namanya Asma yang betul-betul marah dengan budak-budak lelaki monyet tu. Maybe sebab dia lah in charge dalam bab2 cleaning kelas ni. dia betul-betul marah tapi Pian still cool cuma ada seorang budak laki ni yang tetibe terasa dan naik hangin dengan Asma. Nama dia Futra, dia dan Asma sebenarnya rapat. Tapi semasa sedang Asma memarahi budak-budak laki tu semua, Futra juga ada di kalangan budak-budak laki. Futra sedikit terguris dan tidak sangka rakan rapatnya Asma meninggikan suara kepada dia. Futra mula menangis dan semasa sekolah rendah budak lelaki menangis adalah perkara biasa. Bukan apa mengikut Sains, lelaki lebih lambat matang dari perempuan tetapi mengikut teori Pian perempuan banyak menangis dari lelaki.

Terjadilah scene kejar mengejar diantara Asma dan Futra tetapi bukan di dalam hujan renyai-renyai tetapi di dalam tangisan hujan air mata kedua-dua belah pihak. Asma cuba memujuk Futra yang merajuk sambil menangis sehinggakan Asma turut serta menangis. Tapi Pian still cool dan setitik pun air mata dia tidak jatuh melihat keadaan itu melainkan titik air liur sebab cuba menahan gelak sampai tersembur sembur. Keadaan seolah-olah tidak terkawal time tu. Semua boleh nampak yang Futra memang betul-betul makan hati. Asma langsung tak dapat berbuat apa-apa walaupun sama-sama menitiskan air mata. " Maafkan aku Futra, aku tak sengaja. Janganlah macam ni." rayu Asma. " HUH! Balik ni aku nak BUNUH DIRI! Kau takkan jumpa aku esok!" ugut Futra. Selepas itu sesi persekolahan tamat. Masing-masing menatap muka Futra yang berjalan keluar dari kelas, manalah tahu mungkin itu kali terakhir akan menatap wajah Futra. Sementara itu, Asma terus-terussan menangis dan dipujuk oleh rakan-rakan gadis yang lain. Pian terus membuat muka cool dan perlahan-lahan meninggalkan kelas untuk pulang takut nanti dia diminta tunggu untuk mengemas kelas.

Keesokan pagi. Pian dan rakan-rakan lain sangat risau dengan Futra. Futra punya bayang langsung tak nampak. JAm sudah hampir menyuruh sesi persekolahan bermula. Paling risau diantara mereka semestinya Asma. Hampir saja loceng berbunyi, kelibat Futra kelihatan sedang terkejar-kejar kerana sedar dirinya lewat. Muka lega jelas terpancar di muka Asma dan rakan-rakan yang lain. Mereka pun berbaris di balkoni kelas untuk menyanyikan lagu Negaraku.

~ SEKIAN ~

*setakat makan panadol dengan air coke takkan bawak mati der. FYI, Futra tu sampai sekarang masih bernyawa dan sihat walafiat.

3 ulasan:

  1. gua harap futra tu bukan muhamad ezham

    BalasPadam
  2. aq antara ingat n tak je kejadian yg berlaku masa tue... hohohoho...

    BalasPadam
  3. Hahahaha . Dulu budak2 lagi . Pk pun tak betul lg :)

    BalasPadam