Ahad, 31 Oktober 2010

S.A.T.U

Ini bukan nak story pasal skrip filem gua tapi ada lah kaitan nya sikit-sikit. Entry kali ni still cakap pasal bola. Kehangatan final Piala Malaysia masih terasa ditambah pula dengan cuaca panas bahang nya menambah-nambah kehangatan. Apa yang gua nak cuba sampaikan ialah kenapa banyak Melayu je yang main bola sepak dan kekadang adalah India sorang dua dalam pasukan tapi cina jarang-jarang. Kenapa yea tuan hamba? Jangan pulak melayu-melayu yang baca entry ni menyirap ngan gua, ini cuma apa yang gua nampak. Tak salah kalau semua Melayu pun yang main tapi kena ada bakat gak. Buakn jugak gua cakap Melayu takda bakat. Air kosong je kalau hari-hari minum loya gak tekak, tapi cuba ambil gula taruh sirap, bubuh lak limau kan sedap hilang dahaga. Nak buat air lain pun boleh. Maksudnya kalau ada kepelbagaian dalam pasukan bola sepak kan lebih meriah dan lebih bagus. Semalam gua tengok bola adalah berapa kerat kaum lain yang main. Tapi mereka pun meninggalkan impak dalam perlawanan. Contohnya S. Kunalan yang bermain untuk Negeri9, pawe gak dia main dengan abang cina rambut flattop yang umur dah mencecah 30 lebih, okey apa dia main. Kenapa hanya ada berapa kerat je? Cina paling payah kita nak tengok main bola sepak dan wakil negara pun takde rasanya. Tapi India ramailah gak yang main untuk negara.

Ini bukan isu baru. kalau kita tengok dulu time Malaysia tengah di puncak kejayaan bola sepak. Menjadi antara pasukan yang digeruni di rantau Asia. Setakat Jepun dengan Korea Selatan tu, memang pasukan belasahan buat Malaysia. Tapi sekarang membe dah main World Cup, M'sia main apa, nak lawan jiran tetangga pun payah menang. Kita intai semula antara barisan pemain-pemain ketika itu di zaman kegemilangan. Antaranya ialah Mokhtar Dahari (Super Mokh). Dia ni cam lipas kudung, sup sap sup sap gelicik bola, tapi kelebihan dia adalah dari segi fizikal dan kekuatan rembatan sehingga membuat penjaga gol Rashid Hasan patah dua jari. Kemudian kita ada Soong Chin Aun kapten pasukan bola sepak M'sia ketika itu. Seorang pertahanan dan ketua yang begitu bijak dan tenang mengawal pasukan ketika berada di dalam padang. Selain itu, kita ada Arumungam(bukan Alleycats) penjaga gol ketika itu. Tak silap dia ni orang gelar dia Spiderman. Ketangkasan dia memang tidak dapat disangkal. Gagah menjaga gawang M'sia dari dibolosi pihak lawan. Time tu gak kita ada Santokh Singh, pertahanan terakhir pasukan M'sia. Dia ni tinggi galah dan badan dia tegap memang agressif, pertahan paling berani. Ada lagi pemain-pemain yang telah menyumbangkan tenaga dalam pasukan bola sepak ketika kegemilangan dahulu seperti Hassan Sani, James, Shebby, Rashid Hassan dan ramai lagi.

Nampak? Ketika itu, pemainnya pelbagai dan waktu itu kita mengecap zaman kegemilangan yang cukup membanggakan. Tapi kini kita mengucup ke zaman memalukan buat sukan bola sepak negara kita. Pihak tertentu harus mengambil langkah wajar dan cepat bagi menangani masalah ini. Contohi keberkesanan sistem bola sepak England, dan lihat kebangkitan pasukan kerdil seperti Jepun dan Korea. Saya yakin M'sia boleh kembali ke zaman tersebut.

P/S: Pembuat-pembuat filem harus ketengahkan filem-filem yang mengenengahkan budaya perpaduan dan semangat SATU dalam jiwa rakyat. Jadikan sukan sebagai medium untuk menyatupadukan rakyat. Harus banyak filem yang memaparkan perpaduan dan contoh perpaduan melalui sukan dan apa saja. Kalau nak skrip gua ada, nama tajuk filem tu nanti SATU, kisah perpaduan pelbagai kaum dalam satu pasukan bola sepak. HAHAHAHAHA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan