Selasa, 19 Oktober 2010

WARISAN WANITA TERAKHIR

sambil audio lagu warisan wanita terakhir dari kumpulan teachers pet di depan komputer gerak jari gemalai mencari huruf-huruf untuk membentuk ayat sambil baru melepaskan kesangapan lados aku cuba menulis blog. ini secara spontan tanpa ada apa-apa draft (yg nie betul spontan aw bukan cam Rahman Shaari)haha. aku cuba menulis tentang topik ini dan kalau ada tersalah atau terkasar atau terlebih mintak maaf. lantaklah blog aku kan...haha bukan apa sebab sebab jeles rakan-rakan blogger lain asyik dok menulis entry baru, aku pun nak. tapi apa yang nak tulis semua rakan-rakan yang lain dah tulis so baca kat dorang punye jelah. cita-cita yang harus dilupakan(xtaw nak tag entri lama) dalam entri blog sebelum ini seolah-olah boleh didelete.(bpk perasan)

wanita adalah gadis atau perempuan mahupun betina. keempat-empat gelaran ini adalah sama maksud namun apresasinya adalah berlainan. tapi bagaimana pulak dengan warisan wanita terakhir? adakah kita dah ketandusan wanita-wanita yang disebut-sebut sebagai warisan wanita terakhir terdahulu sebagai contoh Mahsuri, Cik Siti Wan Kembang dan bagai-bagai lagi.kalau kita lihat sekarang ramai wanita yang berpeleseran dengan lelaki tanpa batasan bergomol-gomol tanpa segan bercium-ciuman dengan lelaki berbeza-beza sampaikan sanggup menggadai maruah serta dara sesuka hati. tapi layakkah mereka digelar wanita dan sampaikah kita gelarkan mereka betina seperti kucing betina kat umah aku kejap ngan jantan lain kejap ngan jantan lain. belum lepas pantang lagi dah mengandung lagi dan seterusnya. tapi kekadang kucing betina aku ni pun taknak tapi dah sebab dia hot asal keluar umah 'zaappp' dengan Comel...lepas tu keluar umah lagi 'zappp dengan Jazz. kesian aku tengok dia dah sampai lunyai kekadang.

penyanyi lagu ini sanggup serahkan jiwa raga untuk mendapatkan warisan wanita terakhir. tapi ada lagi ke stok-stok cani.kalau kat kampung sekarang pun susah nak dapat wanita-wanita cenggini. bahkan dari dulu pun susah kot. tiap-tiap pagi boleh kumpul dosa sebab perempuan-perempuan ni sebenarnya baik dan patuh kepada ibu bapa tapi cara dia salah. mana tak salah kalau dah tolong mak jemur baju tapi dok berkemban nak tayang kat orang kampung tak leh gak. tapi kalau adek-adek muda takpe ini mak-mak tuh-a nak buat apa.

tapi betul ke kalau warisan wanita terakhir tu dye cenggini. selalu pakai tudung bila keluar,kalau nak jemur baju pun pakai t-shirt longgar dengan kain batik sambil towel melingkup tangkup rambut. hormat orang tua, pandai masak tempoyak, gulai, asam pedas,. susah nak dapatkan dia bukan sebab dia sombong tapi memilih lelaki yang betul-betul boleh menjadi Adam yang terbaik buat mengisi kekosongan jiwa Hawanya. berkawan dan bersahabat dengan lelaki-lelaki dan bukannya berpeleseran dan bermesra-mesraan dengan mereka. semua sifat yang terbaik bagi Kaum Hawa yang harus ada pada dialah senang cerita. tapi mana nak dapat "Hawa" yang dimaksudkan nie?

p/s: apa yang aku merepek ni? bak kata Rahman Shaari lebih baik Diam!...haha

4 ulasan:

  1. ini pandangan yang bernas. bagus, Pa'an. :)

    BalasPadam
  2. tgk la video eksperimental HAWA..
    t ko nmpaklah HAWA tu..
    hahahhahha

    *promote!*kih2..

    BalasPadam
  3. manda: ehem3~
    iki: thanks iki...nie sampah sarap je
    ellie: tawlah dlm HAWA tu ko yg berlakon...HAHA

    BalasPadam