Ahad, 31 Oktober 2010

BUKTIKAN PADA AKU BAHAGIA ADA

Alang seorang anak tinggal yang hidup kesorangan setelah neneknya meninggal dunia lima tahun yang lalu. Anak muda yang baru menjengah usia 28 tahun ini sudah biasa hidup jerih payah dan kesorangan sendirian. dari kecil dia dibela oleh neneknya dan mereka bukanlah orang senang. Banyak sebab penyebab yang menjadikan dia begini. Mungkin hatinya telah batu dan rasanya sudah pudar.

Pegawai penjara
Alang kau kenapa? Buat benda bodoh.
Alang
Benda bodoh ni yang buat aku happy gembira.
Pegawai penjara
Tapi benda ini merosakkan hidup kau. Banyak lagi benda yang boleh bawak happy
Alang
Contoh?
Pegawai penjara
Kau tentu ada keluarga
Alang
Kau jangan bicara soal keluarga dengan aku. Kau tak kenal aku bangsat! Kalau keluarga aku sayang kat aku, kenapa mak bapak aku tinggalkan aku dengan nenek aku? kenapa mereka biarkan aku dengan nenek hidup melarat. kau tahu? Adakalanya aku dan nenek hanya makan nasi berlaukkan ulam-ulam di belakang rumah dan lebih pedih nenek terpaksa berlapar nak tengok cucu bodoh dia ni makan.
Pegawai penjara
Itu bukan alasan untuk kau begini. Semua ini takdir.
Alang
Takdir? Tapi mengapa aku yang kena. Orang lain tak pernah rasa. Kenapa nenek yang satu-satunya aku sayang Dia nak amek. Ak sayang nenek aku. Aku tak nak dia tinggalkan aku. Aku tak faham kenapa Dia nak letak semua takdir aku teruk. Aku pun hamba Dia. Aku pun taat kepada dia dahulu.
Pegawai penjara
Jangan lancang sangat mulut kau! kau mempertikai Dia.
Alang
Kau tak rasa apa yang aku rasa. Kau penuh bahagia. Aku sentiasa sengsara. Kami ni orang miskin, tapi tak pernah dapat bantuan dari sesiapa. Ketua kampung hanya tahu mencantikkan rumah. Yang Berhormat hanya tahu menambah harta. Aku iri hati dengan negara jiran. Sugguhpun mereka pijak bendera kita tapi bila mereka ditimpa bencana, kita hantar seberapa banyak bantuan yang mungkin. Kita negara murah hati, kita selalu tolong dunia. Nama Malaysia terus gah di dunia. Tapi tu semua beruk di hutan, tapi anak-anak kat rumah ini mana bantuan? Kami kebulur, kami tersiksa, pernah Malaysia nak murah hati?
Pegawai penjara
Rakyat kita sendiri yang tak bersyukur. Orang-orang macam kau ini. Remaja belia yang diharapkan pada masa hadapan tapi rosak akhlak, rosak segalanya. kau menghisap najis tue.
Alang
Aku najis. Sebab apa aku najis? Sebab anjing-anjing cam kau. Aku tak pernah bahagia. Kau tunjuk aku mana bahagia? Kau berikan aku satu. Kau takkan mampu. Aku akan bahgia bila aku amek benda ni. Inilah kebahagian aku. Inilah keluarga aku. Inilah bantuan aku.
Pegawai penjara
Kau hanya tahu salahkan orang. Pokok pangkalnya kau yang bersalah. Kau yang menentukan hidup kau. Allah tahu apa yang dimahukan oleh hambanya. Perempuan tu tak bersalah. Kenapa? Kenapa harus dia menjadi mangsa?
Alang
Kerana dia pernah memberi aku bahgia. Aku pernah gembira bersama dia. Aku sayang dia. Sepenuhnya aku mahukan dia. Cinta sudah kutahu maksudnya bila bersama dia. Tapi dia durhaka. Dia berdusta. Dia lari bersama orang yang lebih berjaya dari aku. Aku lupa siapa aku. Aku lupa aku tak mampu bahagiakan dia. Tapi aku cintakan dia. Aku mahu dia terus bersama aku. Aku bunuh dia kerana aku begitu menyintainya dan aku mahu hanya dia untukku dan hanya aku untuknya. Aku tak mahu seseiapa selain dia dan aku tak mahu sesiapa selain aku bersama dia. Tapi dia dah mati. Bahagia aku telah hilang sekali lagi. aku tak pernah kekal mengecap bahagia. Hei bangsat anjing! Kau cuba buktikan pada aku bahagia ada.

4 ulasan:

  1. dengan backround music, ianya jadi feel.
    paan, banyak sgt elemen yg kau nak masukkan.jadi kacau bilau...serabut sgt.
    yg last ni sape yg dia bunuh?
    (teringat kes john lenon)haahah
    nice job!

    BalasPadam
  2. weh..aku suka entry ni! :)
    inciting moment part yg dia bunuh tu kan?
    plot point yg pas dia kena tgkap kn?
    hahahhaha..

    BalasPadam
  3. ag: dia bunuh awek dia lah...hehe. thanks, saya masih belajar lagi nnti tlg tunjuk ajar yea...hehe
    ellie: untunglah masa klas pn lela fokus...anda betul lah kot...ak pun xtaw bende2 tu sume...haha

    BalasPadam
  4. paan, yana x sempat baca entry ni, dtg sini nak suh jawab tag kat blog yana.. g cepat!

    BalasPadam