Sabtu, 27 November 2010

Jodoh

Allah telah menetapkan jodoh buat kita. Jadi jangan terlampau mendesak perasaan ini untuk bercinta. Jangan serahkan segalanya selagi belum diijabkabul. memang nafsu amat seronok untuk dipuaskan namun akibatnya akan mendapat kesusahan. Wanita adalah tulang rusuk bagi kaum Adam dan ini bermakna Hawa bukannya untuk dihinjak pijak-pijak dan bukannya untuk ditatang atas kepala sampai mereka memijak. Lelaki memerlukan wanita dan juga sebaliknya. Lelaki mahukan wanita sentiasa berada di sebelahnya dalam apa jua masalah dan keadaan. Lelaki memang kuat dan bertenaga tetapi tanpa wanita di sebelahnya lelaki adalah nothin'. Ada dua jenis pasangan bercinta menurut pandangan penulis. Pertama ialah pasangan bercinta kerana nafsu dan kedua adalah bercinta kerana Allah. Bukan senang mahu mencintai seseorang dan kekal mencintainya selama hayat ada.

Di bawah ini adalah antara tanda-tanda jodoh kita:

1. Bersahaja
Bila berhadapan pasangan kita ni takkan ada masa nak berlakon, nak cover cantik. tiada unsur-unsur lakonan dalam perbuatan dia semasa bersama kita. Dia akan sentiasa bersikap neutral dan semua yang dilakukannya adalah spontan dan bukannya dibuat-buat.

2. Senang atau selesa bersama
walau selalu bersama, tak kira masa asyik bergayut dalam talian, handfon sentiasa di tangan menanti sms tak pernah rasa bosan dan bila berjauhan mula rasa gelisah dan resah. Seboleh-bolehnya tak nak langsung berjauhan.

3. Terima kita seadanya
Pernah dengar lagu Kita Insan Biasa? kes dia lebey kurang camni. pasangan kita sudi terima kita seadanya walaupun sebusuk mana kita sebelum ini. Manusia bukan sempurna konfom ada melakukan kesilapan dan pasangan kita menerima kita seadanya. Lupakan yang lalu yg ku tahu kini kau dan aku akan bersama.

4. Sentiasa jujur
sentiasa bersikap jujur. Jujur adalah jambatan apabila kita berjauhan. kalau dia atau kita boleh berjujur dan cuak untuk curang dalam hubungan kebahagian akan tercipta dan InsyaAllah ada jodoh.

5.Percaya mempercayai
Sikap ini amat penting dalam perhubungan. Apabila sudah benar-benar bercinta dan yakin dia lah jodoh kita maka akan timbul sifat ini dan segala hal dan cerita boleh dikongsikan dan segala rahsia akan disimpan bersama.

6.Senang bekerjasama
dalam berpasangan segala hal haruslah ada kerjasama. macam lagu wonderpets. Apa yg penting? Kerjasama! Haa...kene wujud kerjasama dan teamwork yg baik.

7.Memahami diri kita
Bukan senang untuk orang memahami diri kita sedangkan kekadang kita pun tak paham diri sendiri kan. Tapi pasangan kita ni cukup mengenali diri kita, dia tahu apa yang kita mahukan begitu juga sebaliknya. buatkan pasangan rasa seronok bersama

8.Tampilkan kelemahan
Tiada manusia yang sempurna dan kalau ada dia tipu, konfom! pasangan yang selesa dia akan menjadi dirinya yang sendiri walaupun dia mempunyai banyak kelemahan. Berkongsi kelemahan masing-masing dengan pasangan dan rahsia bersama. Kita memerlukan antara satu sama lain.

9.Kata hati
memang ramai yang boleh membantu dalam membuat keputusan namun di akhirnya anda sendiri yang membuatnya. Dengar kata hati, dan tanya adakah dia jodoh yang paling sesuai buat aku? Semuanya terletak di tangan Allah dan kita serahkan hanya padanya.

10. Mimpi
Kita boleh membuat solat sunat Istikharah dan memohon supaya Allah memberi petunjuk jodoh kita. InsyaAllah kalau diizinkan petunjuk akan muncul dalam mimpi. Kalau dialah jodoh kita maka terima seadanya dan kalau bukan tolak dengan sebaik-baiknya.

P/S: jangan percaya sangat penulis memandei je tue. HAha

10 ulasan:

  1. hebat sekali hujah-hujah kau. aku sokong! :D

    BalasPadam
  2. wow!! paan!! thumbs up! suka suka suka!! suka yang no 10.. =)
    betul! jadi diri sendiri dan pasangan boleh terima adanya.. insyaAllah bahagia.. =)

    BalasPadam
  3. terima kasih kalian. hehe
    aku memandei je nie

    BalasPadam
  4. kau goreng pun ada logik dia kat situ.

    RESPECT!

    BalasPadam
  5. paan semakin hebat berpuitis ni!
    ada apa2 ke?
    muahhahah

    BalasPadam
  6. iki: respect kembali. haha'
    ellie: ellie semakin memandei kan. haha

    BalasPadam
  7. sejak akhir-akhir ni kau banyak cakap pasal jodoh. untung kawan aku (:

    BalasPadam
  8. aku tau dah siap yg ada 10 per 10 ni. ehem2

    BalasPadam